- Gerçek yaşam egzersizleri yapabileceği oyuncaklar (sevdiği) temin edilebilir
- -Mış gibi oyunlarla çocuğun gerçek isteklerini cevapla(yerde oyun zamanında temel mantık)
- Çocuğun neyin gerçek neyin oyuncak olduğunu anlamasına izin ver(örneğin çocuk kaydıraktan oyuncağını kaydırmak isterse cesaretlendir bebeğinin kayıp kayamayacağını görsün,çocuk bebeğine kendi kıyafetlerini giydirmeye çalışırsa engelleme bebeğine oldumu giysiler diye sor? )
- Çocuk susuz ise boş bir bardak teklif et veya çay partisine davet et
- Çocuk aç ise oyuncak buzdolabını aç yemek için birşeyler öner ,yemek pişirirmiş gibi yap veya malzeme kalmadığını birşeyler almak için markete gitmesini iste
- Çocuk gitmek isterse oynamak istemezse oyuncak araba ver veya oyuncak anahtarlar ver
- Çocuk yere veya divana yatarsa bir yastık ve battaniye getirin akşamsa ışıkları söndürüp bir ninni söyleyin
- Kuklalardan veya kıyafet değişikliği yapılabilen oyuncaklardan faydalanarak rol oynamasına -rol almasına yardım edin başlarda sembolik figur kullanmak yerine kendisi başrol olmak isteyebilir.
- Tüm aileyi yansıtan bir oyuncak bebek seti kullanın ve bunları adlandırın.Anne ,baba,dede,anneanne...
- Oyun oynarken nesnelere sembolik anlamlar yükleyin
Örneğin:Çocuk kanepenin tepesine tırmanırken ona uzun bir dağa çıkıyormuşcasına davranın
Kaydıraktan kayarken çocuğa okyanusta dalış yapıyor ve balıkları seyretmek istiyormuşcasına davranın
- Oyun esnasında bir nesne gerektiğinde diğer nesneyi ona vekil kılın.Örneğin top bir kek olabilir evcilik esnasında kaşık ya da kalem doğum günü pastası
- Oyuncaklarla oynarken jest ve mimkleri kullanmayı unutmayın
- Oyun esnasında kişisel niyetleri ayırt edebilmesine yardım et Örneğin:Araba sürmece oyununda Arabayı kim sürüyor?Arabanın anahtarları nerde?Araba nerde gidiyor?,Arabe nereye gidiyor?Nİye gidiyor?Benzin almaya yeterli parası var mı?Tek başına mı gidiyor yanında kimse var mı?Niye kimse yok?Hİkaye Kim,Ne,Nerede,Nİçin,Ne zaman sorularylarıyla ayrıntılandırılmalı.
- Arızalardan yararlanın.Oyun esnasında bir problem olduğunda sembolik çözümler üretin.Bebek düştüğünde doktor kitini getirip onu iyileştirmek gibi.arabayı bir yerden düşürdüğünde onu tamir seti ile tamir etmek gibi
- Çocuğun hayal kırıklıklarını kabul et empatiyi geliştir.
- Dramasına katıl bir oyuncu olarak figürünle birlikte oyununa katıl
- Öykülemesi hakkında neler olduğu ile ilgili direk çocuğa sormaktansa bebeklere sor.
- Hem çocuğa yardımcı ol hem de kendi figürün ol
- Fısıltıyla onun tarafındayı oynarken figürün onun fikirlerinin karşında olsun.
- Oyun aksilikleri kat Örneğin:Otobüsün yolu tıkasın,
- Çocuğun bildiği ve sevdiği oyun karekterlerini kullanarak sembolik oyun kur. PEPEE,Spider Man,Super Men.Bu figürlerle benzer sahneler canlandır ,yeni fikirler kullan yahut da çocuğun kaçındığı konuları sembolik oyuna kat.
- Korkutucu olabilecek fikir veya temaları oyuna katabilmesi için cesaretlendire.Gerçek ile fantazi arasında farka çalışın.
- Çocuğun yönetmen olmasına izin verin.Çocuğun oyununun gerçekçi olması için yüreklendir yardım et.
- Oyunda sürece odaklanın Başlangıç gelişme ve sonucu belirlemek için ayrıntılandırmadan faydalanın.Hangi karakterle olacak,ne tür gereçler gerekli,fikirler ne zaman değişecek,problem ne,olay ne zaman sonlanacak.
- Oyun oynarken sesi duruma göre ayarlamayı unutma.Karakter bir yerini incittiğinde ağlarmış gibi ses çıkar,karakterin mutluyken yüksek sesle neşelen,kötü adam oynarken sesini kalınlatıp yavaş konuş.Dramada çocuğa etkili ipuçları verin.
- Gerçek hayattaki fikirleri duyguları deneyimleri hikayeye yansıt.
- Çocuğun soyut kavramlarını konuş örneğin iyi adam /kötü adam ,ayrılık/kayıp,duygular yakınlık,kıskançlık,rekabet,
- Sembolik oyunun çocuğun duygu ve düşünce dünyasını tam kapsamlı olarak anlamak ,canlandırmak,kapasitesini artırmak için kullanılan güvenli bir yol olduğunu unutma.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder